Boosta Immunförsvaret

I dessa tider och framförallt nu då alla kommer tillbaka till jobbet är det många som blir sjuka. För att hålla sig frisk är det viktigt att boosta immunförsvaret! Jag försöker vara noga med det, framförallt nu när jag återhämtar mig från min förkylning. Detta är vad jag brukar tänka på: 
  • VITAMINER är A och O och finns i frukt och grönt. Tänk varierat och gå loss på allt som är färgglatt. Jag äter någon citrusfrukt varje dag och dricker smoothies med blåbär och citron eller banan och spenat. Glöm inte heller mineraler som bland annat finns i olika nötter, variera! Om man är extra trött kan det vara järn- eller d-vitaminbrist. På vintern när jag behöver en extra boost äter jag tillskottet Active sport för att vara säker på att jag får i mig alla vitaminer och mineraler jag behöver. 
  • FISK omega 3 och andra fiskfetter är guld och lätt att missa. Jag försöker äta fisk minst en gång i veckan och äter ofta tonfisk eller gravad lax på knäcke till frukost. Ett bra tips för att få i sig det regelbundet. 
  • VATTEN var noga med att dricka. På vintern blir man inte lika törstig men man behöver fortfarande vatten. Är man uttorkad har man sämre motståndskraft. Ha en vattenflaska på jobbet för att ha koll. 
  • HYGIEN tänk extra mycket på att alltid tvätta händerna, då man varit ute, kommer hem eller till jobbet och innan man äter. Använd också handsprit och sprita också mobilen och datorn och handtag som man tar i hela tiden. Undvik mat som serveras i skålar som delas med andra och som står ute, som bufféer. 
  • FRISK LUFT anledningen att man blir sjukare på vintern är att man är mer innomhus. Så gå ut! Specielt om man sitter inne på kontor hela dagarna. Passa på att gå ut på lunchen och andas djupt. Det är inte så lockande i mörkret men efter en morgon- eller kvällspromenad är det mycket mysigare att krypa upp i soffan med en kopp te. Tänk också på att vädra inne och öppna fönsterna. Undvik däremot luftkondionering som torkar ut slemhinnorna. 
  • SÖMN sov gott om natten! Jag försöker sova minst 7 h per natt. En trött och utmattad kropp är svag. 
  • REGELBUNDENHET håll en jämn nivå på allt ovan och undvik toppar och dalar för att också hålla immunförsvaret på en jämn nivå. Vid brist av något går kroppen på högvarv och har inte samma kapacitet att bekämpa ett virus. Tänk också på att inte stressa vilket påverkar kroppens hälsa negativt. Försök var lugn och effektiv istället!

Kommentarer
Postat av: Emma Grann Fotografi

Åh blev sugen på frukt nu!

2014-01-10 @ 13:15:24
URL: http://emmagrannfotografi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0